La candidatura es una iniciativa de la Càtedra Terra Ciutadana, de la Universitat Politècnica de València i l’Ajuntament de València, amb la que la Diputació ha col·laborat en la difusió del treball que duen a terme, afavorint la comunicació amb els ajuntaments de l’Horta per a que feren les seues aportacions, per tal d’aconseguir l’esforç col·lectiu de tota l’àrea metropolitana de València.
L’Horta de València com a SIPAM
La denominació SIPAM és un reconeixement de la FAO als sistemes agrícolas sostenibles vius i en evolució que, a més, creen impressionants paisatges de gran valor, rics en biodiversitat, desenvolupats a través de l’adaptació mútua d’una comunitat amb el seu territori. Són diferents als llocs patrimonials convencionals i a les àrees protegides. Representen sistemes dinàmics gestionats per humans definits no només per les condicions específiques del lloc, sinó també per les tradicions, cultures de cultiu i els aliments.
L’Horta de València constitueix un espai en que conflueixen aquests elements. D’origen islàmic medieval, amb antecedents de l’època romana, i amb un àrea total que cobreix 23 km quadrats, l’Horta és un territori en el qual, al llarg dels segles, la comunitat agrícola ha construït un paisatge únic, el valor del qual supera l’estrictament productiu i constitueix un testimoni històric que ha sabut dinamitzar un llegat mil·lenari.
Una estructura històrica, basada en una sèrie de canals, camins rurals i barraques, que han definit el seu llegat físic: un sistema agrícola ric en cultius mediterranis que configura un paisatge canviant al llarg de les estacions, amb una cultura hidràulica representada per sistemes d’us de l’aigua i entitats com la Real Acequia de Moncada i el Tribunal de les Aigües.
Es tracta d’un sistema periurbà que permet als agricultors i pescadors tenir un contacte directe amb el mercat de la ciutat de València i ha facilitat la creació d’espais com ‘La Tira de Contar’. Per últim, els paisatges i característiques d’aquests tenen un important valor visual i escènic, ecològic, agrícola i cultural. Tot açò fa de l’Horta de València un espai idoni per a ser declarat SIPAM per la FAO.
Fotografíes: Ajuntament i Diputació de València
